Høysesong for sykkelulykker

Antall sykler på veiene våre øker. Politikerne jubler; vi snakker helseeffekt og miljøhensyn. Baksiden er at også ulykkesstatistikken går opp.

I en artikkel publisert i Aftenposten i går, den 11. april, fortelles historien om da Catrin Alhaug (42) ble rammet av en sykkelulykke.

En finværsdag i Oslo

Det er nesten et år siden Alhaugs dramatiske hendelse skjedde. Catrine hadde avsluttet morgenturen med venninnen. Det betyr at hun hadde gått 10 000 skritt og var klar for arbeidsdagen.

Hun finner en bysykkel, og tråkker i vei.

Klokken 0828 får politiet melding om en alvorlig ulykke i Grønlandsleiret i Oslo. Sykkelulykke. En kvinne ligger under en stor bil. Da politiet ankommer har folk stimlet til. Det er et folketett område med skoleelever, folk som skal handle på fargerike grønsaksbutikker eller er på vei til jobben.

Det er Catrine som ligger under hjulet på traileren.

Flere og flere syklister, og ulykker
I Oslo har antall syklister økt drastisk de siste årene. Vi snakker om en økning på 77 prosent i perioden 2014 til 2019.

Også antall sykkelulykker kryper oppover. I en ny rapport fra Veivesenet slås det fast at 2021 personer ble skadet på sykkel i Oslo i 2019, det tilsvarer mer enn fem skadede hver dager.

142 av disse ulykkene var alvorlige.

Syklister er myke trafikanter og er sårbare i trafikken.  Ifølge forskere har syklister høyere risiko enn andre trafikanter for å bli skadet pr. kilometer.

Per Oretorp i Personskadeforbundet LTN uttaler seg også i Aftenpostens artikkel.

Han peker på en skremmende trafikkultur i Oslo.

– Vi har i lang tid vært bekymret for at man stimulerer til økt sykling, uten å adressere skaderisiko og syklistenes ansvar i tilstrekkelig grad.

Mistet benet

For Catrine Alhaug ble ulykken dramatisk. Benet hennes var sterkt skadet og måtte amputeres. Tiden etterpå har gått til å lære seg å gå med protese og til opptrening.

Alhaug skadet seg i juni. Det er den måneden i året med høyest risiko for å havne i en sykkelulykke, ifølge en rapport fra Trygg trafikk. Det fremkommer også at personer mellom 25–34 år oftest kommer til skade og at menn er mest utsatt.

Overordnet viser rapporten at armskader er vanligst. Deretter følger hodeskader. Risikoen for sistnevnte er 10 ganger så stor hvis du sykler uten hjelm. I 2019 ble det brukt hjelm i 1256, eller 62 prosent, av ulykkene.

Alhaug hadde ikke hjelm da hun satte seg på bysykkelen. Hun er ikke alene. 99 prosent av ulykkene med bysykkel i 2019 var uten hjelm.

Per Oretorp, mener manglende hjelmbruk er svært uheldig og at forbundet utrettelig jobber for et hjelmpåbud.

-Som også rapporter viser, og logisk nok, er hodet vårt svært utsatt når man sykler. Kampen om å få på plass hjelmpåbud er om mulig enda viktigere når man er omgitt av sykler og sparkesykler som kan leies på impulsen.

Sideoversikt

Bli medlem