Smart med reiseforsikring også på Norgesferie

De aller fleste ser nødvendigheten av å ha en god reiseforsikring når de skal utenlands. Kostnaden for blant annet behandling på sykehus i utlandet kan fort komme opp i millionklassen, og enda mer kostbart blir det dersom man i tillegg må fraktes hjem med ambulansefly. Dette er ikke en regning man ønsker å sitte igjen med selv.

Det mange kanskje ikke tenker like mye på er uforutsette hendelser som kan skje her i Norge. Vi har offentlige sykehus og leger å gå til dersom noe skulle skje. Så hvorfor er det så egentlig så viktig med en reiseforsikring innenlands?

Derfor trenger du reiseforsikring også i Norge
Det er en rekke uforutsette hendelser som utelukkende dekkes av reiseforsikring, og ikke av andre forsikringer du måtte ha. Da sikter vi ikke nødvendigvis til «uvanlige» og sjeldne ting som kan inntreffe, men også mer hverdagslige hendelser de fleste kan relatere seg til.

Avbestilling av reise

Det er bare reiseforsikring som dekker avbestilling av reiser, enten det er reiser i Norge eller utlandet. Den vanligste årsaken til avbestilling av reiser er sykdom og ulykke. Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling på grunn av frykt eller smittevernstiltak i Norge, men hvis du for eksempel blir syk med COVID-19, så dekker reiseforsikringen avbestilling som følge av sykdom.

Sykdom på reise

Her er noen eksempler på hva reiseforsikringen dekker dersom du blir syk på reise:

• Tilkallelse av nære familiemedlemmer ved alvorlig og akutt sykdom/ulykke.
  • Hjemreise ved alvorlig sykdom i nær familie, eller ved brann eller annen alvorlig skade på ens bolig/hytte/forretning.
  • Kompensasjon for tapte feriedager på grunn av sengeleie, sykehusinnleggelse eller reiseavbrudd.
  • Transport og overnattingsutgifter for reise til/fra sykehus/lege, eller ved utsatt hjemreise på grunn av at man ikke er frisk nok til å reise med forhåndsbetalt transport.

Ulykkesforsikring
Mange ønsker en aktiv norgesferie og ulykkesforsikring dekker behandlingsutgifter etter ulykkesskader dersom uhellet er ute, utenfor egen hjemmeadresse. Det kan være sår- og brannskader etter en sykkelvelt, eller eksempelvis et øksekutt i leggen. En ren privat ulykkesforsikring har tilsvarende dekning, som også dekker ulykker i ditt eget hjem, så generelt anbefaler vi at man har det.

Personlige eiendeler (reisegods)
Dekker skader og tap ved ting man har med seg på tur, tyveri, brann, naturskader, trafikkulykker, hærverk og lignende. Reiseforsikringen dekker inntil en gitt sum kroner per enkeltgjenstand. Dekningen er vanligvis bedre enn hva man har gjennom en innboforsikring.

Forsinkelser
Forsinkelser dekkes bare av reiseforsikring. Erstatning er typiske hendelser som inntreffer og som gjør at man mister en flyavgang/ferge/togtur og lignende.

Punktene over gjelder Europeiske reiseforsikring. De ulike reiseforsikringene har noe varierende innhold, derfor lønner det seg å sjekke innholdet hos andre leverandører.

Sideoversikt

Bli medlem