Du er verdens tryggeste for noen!

Sørg for å være det også i trafikken.

4 av 10 dødsulykker skyldes for høy fart. Ikke bli én av dem.

Kalkulator

Høy fart er en av de største årsakene til dødsulykker i trafikken. Selv en liten fartsøkning vil gi store utslag på bremselengde, og dermed farten du har i kollisjonsøyeblikket.

Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t om du øker farten til 90 km/t.

Om gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for å bli  drept med 25 %.

Hvis du øker farten fra 80 km/t til 93 km/t i en 80-sone, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.

I perioden 2013–2022 var høy fart en medvirkende faktor i 33 % av dødsulykkene.

Hvis alle hadde holdt fartsgrensen i 2019 ville vi spart 24 liv! 85 personer ville blitt spart for alvorlige skader og 323 personer mindre ville fått lettere skader.

En landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Kantar på oppdrag fra Trygg Trafikk avslører at det er på landevei med fartsgrense på 80 km/t det foregår mest råkjøring. Her oppgir hele 83 % at de kjører for fort av og til eller oftere.

Ikke bli en del av statistikken. Du er tross alt verdens tryggeste for noen. 

Bremselengdekalkulator

Hvor langt kjører du før bilen faktisk stopper helt?

Kalkulator

Type Vei

Hastighet

Bremselengde (Basert på kjøretøy)

Lastebil

Kalkulerer...

Personbil

Kalkulerer...

Motorsykkel

Kalkulerer...

Å kjøre for fort kan gi store konsekvenser

Å kjøre for fort er å bryte loven, men for høy fart har også større konsekvenser:

  • Større fart gir økt fare for å miste kontroll over kjøretøyet
  • Større fart reduserer effektiviteten på airbagen
  • Større fart gjør bremselengden lengre
  • Større kollisjonsskader kan føre til større personskader

Nye biler blir stadig mer kollisjonssikre, men hva kroppen vår tåler er ikke forandret.

En kraftig frontkollisjon består til sammen av tre forskjellige kollisjoner:

  1. Bilen bråstopper mot en annen bil
  2. Bilisten beveger seg fortsatt fremover, og blir utsatt for sterke krefter av å treffe interiøret eller av å fanges opp av bilbelte og airbag
  3. Indre organer kolliderer med kroppen, og kan forflytte seg eller rives av

Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon reduseres vesentlig når farten overskrider 70 km/t, uansett hvor kollisjonssikker bil du har.
Derfor er fartsgrensen 70 km/t på ulykkesutsatte strekninger.

gutt i rød t-skjorte sett gjennom vinduet til bil i fart

Hvorfor Skadefri Dag?

Personskadeforbundet markerer nasjonal, årlig personskadeforebyggende og holdningsendrende kampanje SKADEFRI DAG 1. juni.

Siden 2020 har Personskadeforbundet årlig markert den nasjonale holdningsendrende og skadeforebyggende SKADEFRI DAG-kampanjen 1. juni. Målet er å bidra til en nedgang i antall ulykker med alvorlig personskade.

Personskader som følge av ulykker, forgiftninger og vold koster samfunnet om lag 100 milliarder årlig og skadeforebygging er derfor et viktig samfunnsøkonomisk anliggende.

Personskadeforbundet LTN har jobbet med skadeforebygging i nærmere 40 år og ideen til Skadefri Dag kampanjen kom fra et ønske blant medlemmene om å ha et årlig arrangement for økt bevisstgjøring.

Skadefri Dag 1. juni er foreningens helt egne organisasjonsdag og er offisielt registrert hos Frivillighet Norge. Hvert år samler organisasjonens 30 lokallag seg rundt et relevant tema knyttet til skadeforebygging og gjør viktig og variert informasjons arbeide for å øke bevisstheten hos nordmenn for å bidra til en reduksjon i skadestatistikken.

Siden kampanjens oppstart har en viktig del av strukturen vært en måned lang digital informasjonskampanje som starter 1. mai og som kjøres frem til Skadefri Dag 1. juni.