Ferieleiligheter i Bulgaria

Alle Personskadeforbundet LTNs medlemmer har mulighet til å leie våre fine og rimelige ferieleiligheter i Sveti Vlas, Bulgaria

Vi tar imot ønsker om leiligheter fra 1. januar 2024 kl. 00.00. Send en epost med ønsket leilighet og periode til post@personskadeforbundet.no, bestillingene blir prioritert utifra når den har kommet i innboksen. Du må avvente bekreftelse på at du har fått leiligheten før du bestiller flyreise.

Personskadeforbundet LTN eier 8 leiligheter i feriekomplekset Panorama Dreams, nærmere bestemt i St. Vlas (Sveti Vlas) som ligger ca. 3 kilometer fra områdets største badeby Sunny Beach.

Personskadeforbundet LTN tilbyr sine medlemmer muligheter til en rimelig ferie i et godt klima og med mye vakker natur. Bulgaria er kjent for en vakker kystlinje, flotte skoger og fjell. Og med muligheter til mange forskjellige opplevelser. Sunny Beach er et deilig sted å være også for de som ikke ønsker å reise rundt.

Prisene i Bulgaria er lave.

Leilighetene er tilrettelagt for bevegelseshemmede. Dersom man har et stort assistansebehov så passer de største leilighetene best. Leilighetene D6 og D7 er spesielt tilpasset rullestolbrukere.

Illustrasjon av mann som sitter og leser bok.

Priser på leiligheter avhenger av leilighetens størrelse, og varierer fra kr. 1 250,– til kr. 2 500,– pr. uke. Se fullstendig oversikt under.

Forespørsel om leie av leilighet kan sendes til post@personskadeforbundet.no og vil bli prioritert etter førstemann til mølla-prinsippet. Den som først melder interesse bestemmer når uken starter, man kan for eksempel leie fra lørdag til lørdag eller onsdag til onsdag. Maksimal leietid er tre uker, minimum leietid er en uke.

2 personer
4 personer
6 personer

Leiligheter som passer for opptil 2 personer

Leilighetsnr.B20
LeilighetstypeStudioleilighet
(1 rom + bad)
Pris1 250,– / uke, 300,– / dag
Beskrivelse4. etasje.
Ett rom + bad
BeliggenhetVeranda / Section 3, entrance B, 4th floor

Leie av leilighet forutsetter at du har gyldig medlemsskap både i tidsrommet du bestiller og når du skal være i leiligheten.

Det kan leies en leilighet i en leieperiode pr. medlemsskap.

Ved avbestilling senere enn tre uker før leieperioden vil du allikevel måtte betale for perioden du har bestilt.

Leiligheter som passer for opptil 4 personer

Leilighetsnr.A6
BeliggenhetVeranda mot basseng / Section 2, entrance A, 2nd floor

Leilighetsnr.A11
Beskrivelse3. etasje
BeliggenhetVeranda mot basseng / Section 2, entrance A, 3rd floor

Leilighetsnr.D6
Pris1 750,– / uke, 350,– / dag
Beskrivelse2. etasje. Spesielt tilpasset rullestolbruker. Utstyrt med dusjsete.
BeliggenhetVeranda mot basseng/ Section 2, entrance D, 2nd floor

Leilighetsnr.A4
BeliggenhetSection 1, entrance A, 2nd floor

Leilighetsnr.D1
BeliggenhetSection 1, entrance D, 2nd floor

Leiligheter som passer for opptil 6 personer

Leilighetsnr.B6
LeilighetstypeStue + 2 soverom
(4 senger + dobbel sovesofa i stue)
Pris2 500,– / uke, 400,– / dag
Beskrivelse2. etasje, 2 bad
BeliggenhetEn veranda mot basseng og en med havutsikt. Section 3, entrance B, 2nd floor

Leilighetsnr.D7
LeilighetstypeStue + 2 soverom
(4 senger + dobbel sovesofa i stue)
Pris2 500,– / uke, 400,– / dag
Beskrivelse2.etasje, 2 bad. Spesielt tilpasset rullestolbruker. Utstyrt med dusjsete.
BeliggenhetVeranda mot basseng. Section 2, entrance D.

Det kan leies en leilighet i en leieperiode pr. medlemsskap.

Det er ca. 1 km fra leilighetene til strandpromenaden, en fin tur med ledsager. Det. er også mulig å ta drosje fra leilighetene. På promenaden er det lagt ut lemmer som gjør det greit å forflytte seg med rullestol.

Noen steder er det mulig for rullestolbrukere å bade; spør på hotellet!

Alle leiligheter er utstyrt med sengetøy, håndklær og kjøkkenutstur. Enkel rengjøring og skifte av håndklær. og sengetøy blir gjort annenhver dag.
NB! Håndklær skal ikke bringes ut av leiligheten. Håndklær for bruk på strand og ved bassenget må gjestene selv ta med.

Det finnes en enkel safe i leilighetene som kan benyttes ved å bruke nøklene som henger i leiligheten. Det er også en safe i resepsjonen som kan leies.

Alle leiligheter er utstyrt med aircondition.

I kompleksets første etasje finner man lege og sykepleier, butikk, treningssenter hvor man kan trene styrke, frisørsalong og mulighet for massasje. I tillegg finnes en egen bar/kafé.

Senteret leier ut sykler til de som vil ut på egenhånd. Det er også en tennisbane for utleie hvor man har mulighet til å leie en tennisinstruktør.

Like ved komplekset er det både butikker og restauranter. I 2015 åpnet det også et kjøpesenter ca. 150 meter fra komplekset.

I mai og september er det ikke sikkert at bassenget, baren, cafeen og butikken er åpne, dette varier etter belegget på anlegget.

Sesongen starter 15. mai og varer ut september. Temperaturen varierer fra 31 grader i sommerhalvåret til rundt 5 grader vinterstid.

Fly
Taxi
Buss
Leiebil

De reisende bestiller flybilletter selv.

Alle turoperatørene + Norwegian flyr til Burgas i sesongen. Flytiden fra Oslo til Burgas er ca.3,5 time.Fra Burgas til Panorama Dreams tar det ca.en halv time med taxi.

Eller man kan fly til Varna. Flytiden er den samme som til Burgas, men det tar ca.halvannen time med taxi fra Varna til Panorama Dreams.

Det er taxier rett utenfor inngangen til flyplassen i Burgas. Be taxien kjøre til Panorama Dreams; St. Vlas (Sveti Vlas).

Pass på alltid å forhåndsavtale pris før dere setter dere inn i taxien! Fastpris er viktig, ellers så risikerer man å bli lurt!

Prisen varierer litt avhengig hvor god man er til å prute, men dra den ikke for langt.

NB! Det finnes ingen drosjer som har plass til store elektriske rullestoler. For vanlige rullestoler går det greit.

Personskadeforbundet LTN kjenner til et taxifirma i Svetl Vlas som snakker godt engelsk og som i roligere perioder kan tilby omvisningturer.
Si i fra ved bestilling hvis du ønsker kontaktinformasjonen deres.

Det er buss-stopp like ovenfor Panorama Dreams. Her går det buss til Sunny Beach og Nessebar. Stoppestedene står på engelsk og bulgarsk nede på høyre siden i frontruta. Spør eventuelt sjåføren.

Det er mulig å leie bil under oppholdet. Det er mye trafikk, så pass på å kjøre forsiktig!

Valutaen i Bulgaria heter leva (LV). På coinmill.com finner du kurs og valutakalkulator.

Bruk av kredittkort i butikker og restauranter ikke er veldig utbredt i Bulgaria, og det er derfor lurt å ha med seg kontanter.

På flyplassen i Burgas er det en minibank. Det finnes også flere andre vekslingskiosker i Burgas, men unngå å bruke disse, da kursen her er dårlig.

Det enkleste er uttak med Visa i minibank, som det finnes mange av på Sunny Beach , og en i St. Vlas (Sveti Vlas).

Sunny Beach

Sunny Beach er den største badebyen i området og ligger ca.3 km fra Panorama Dreams.

I Sunny Beach finner du masse butikker og boder som selger klær, sko, solbriller og alt annet en kan tenke seg og drømme om. Stedet har et stort antall restauranter og puber. Liker en shopping og mye folk så er dette det rette stedet å være. Det viktigste vil for mange likevel være stranden, som er lang. Er man sosial kan det være en idè å legge seg mot midten der det er flest solsenger, og hvor det er trangest. Liker man å ha litt privatliv kan det være lurt å legge seg ut mot endene av stranden.

For å få seg en plass i solen midt på stranden må man være tidlig ute, mens en kan vente til litt lenger ut på dagen på endene.

Sveti Vlas

Sveti Vlas er den nærmeste byen til Panorama Dreams. Den ligger ca.1 000 meter fra leilighetskomplekset. Turistene er levebrødet også i denne byen, men stemningen er roligere enn på Sunny Beach. Her kan en handle, spise og sole seg på stranden som ligger nedenfor byen. Stranden her er et godt alternativ til Sunny Beach. Trenger dere å fylle opp kjøleskapet med dagligvarer finnes det også en bra dagligvarebutikk her.

Nessebar

Nessebar er en kulturhistorisk idyll med kronglete smug. Nessebar er med på UNESCOs verdensarvliste. Den er derfor ikke så veldig fremkommelig for rullestolbrukere. Ønsker du å ta et bad finnes det små viker i nærheten eller du kan reise en halv mil lenger nord til Sunny Beach.

Som resten av området er det mange salgsboder som innbyr til shopping. Restaurantene er absolutt å anbefale der en sitter med panoramautsikt ut over Svartehavet. Mest av alt å oppleve her er de trange smugene og særpregede husene som folk kommer for å se. Anbefaler å komme sjøveien med en av båtene som går jevnlig fra Sunny Beach. En kan også ta taxi eller kjøre buss.

Mat er billig i Bulgaria, og det er et enormt antall restauranter.

Sunny Beach er utvalget stort, men kvaliteten kan variere. Det kan være lurt å få noen tips fra hotellet eller folk som kjenner stedet.

Nessebar har også mange spisesteder. Gå en tur rundt i byen og se litt før dere bestemmer dere.

Uansett så vil vi anbefale å benytte muligheten til å spise på en av restaurantene som har utsikt over Svartehavet.

Sveti Vlas er en liten by som ligger i gå-avstand fra Panorama Dreams. Byen er roligere enn på Sunny Beach, og har flere bra restauranter. Vi anbefaler også en tur ned til marinaen for fritidsbåter. Her er det flere fine restauranter med god mat. Prisene er litt høyere enn de andre stedene, men ikke avskrekkende.

Det er to badeland i området: ett i Nessebar og ett på Sunny Beach. Her kan det være fint å sysselsette barna i vannsklier og bassenger. Transport til og fra er gratis hvis man betaler inngangsbilletten til badeland på minibussen.

Bulgaria grenser til Tyrkia, og for den som har tid og liker å oppleve noe nytt er det mulig å komme seg til Istanbul. Flere reiseoperatører på Sunny Beach og Sveti Vlas arrangerer turer til Istanbul.

Her kan en velge mellom å kjøre buss eller å ta bil. Turene varer fra en til to dager.

Det er også utallige muligheter for andre typer opplevelser, som seilturer, fjellsafari osv.

Husk å tegne reiseforsikring før du reiser! Bulgaria er medlem av EU, du burde derfor også huske å ha med deg europeisk helsetrygdkort. Kortet kan bestilles ved å gå inn på helsenorge.no, eller ved å ringe Veiledning Helsenorge på tlf +47 23 32 70 00.

Det frarådes å drikke vann fra krana mens du er i Bulgaria, kjøp heller drikkevann i butikken.

Dersom du får behov for legehjelp under oppholdet i Bulgaria kontakter du eget forsikringsselskap hjemme før du oppsøker lege.

Bli medlem i dag

Ved å bli medlem bidrar du til at vi kan fortsette å bistå med råd og veiledning når ulykken først er ute, og forebygge at skader oppstår.